maandag 6 juni 2011

De tips


Hier zijn een aantal tips en weetjes van een 20 jarige jongen met 2 weken ervaring met de cursus Russisch in Rusland en Sint-Petersburg.

- Heel belangrijk! De docentes kunnen alleen Russisch en Engels, het is dan noodzakelijk dat als je nog geen kennis hebt in Russisch wel een goede kennis hebt in de Engelse taal. Nu is dit gelukkig voor de meeste Nederlanders geen probleem, maar als je geen kennis hebt van 1 van de talen is het lastig om te communiceren en dus ook lastig om van ze te leren.
- Als je van te voren cadeaus wil meenemen uit Nederland voor Russen (voor docenten, gastgezinnen noem maar op), neem hagelslag mee dan zit je meestal goed.
- Neem een laptop mee of een mobiel waar internet op kan. In het appartement kan je gebruik maken van het internet wat volledig gratis is (waarschijnlijk is het al inbegrepen in de prijs, dus extra zonde als je het niet gebruikt). Als je niet meer weet waar je naartoe wil of  moet gaan in de stad is google (maps) vanzelfsprekend heel handig.
- Probeer snel uit te vinden hoe het bussysteem rond het appartement werkt, zelf ben ik niet te lui om te lopen maar het is zonde van je tijd in deze mooi stad om telkens 25 minuten kwijt te zijn om naar de metro te lopen.
- In 2 weken heb ik een aardige basis Russisch geleerd, echter voordat iemand de Russische taal goed beheerst kost dat ongeveer een jaar. Simpele dingen als eten bestellen (zonder teveel gebaren) lukt na 2 weken.
- Als je denkt: Ik kan al Russisch en ik zeg tegen iedereen die ik tegen kom Привет (uitspraak prievjet), doe dit dat dan niet. Dit is blijkbaar een erg onbeleefde manier van hallo zeggen tegen onbekenden zoals de vrouw achter de kassa. Zo heel nodig hoef je niet tegen iedereen goedendag te zeggen want dat doen de meeste Russen ook niet :). Als je het dan toch wil zeggen zeg dan Здравствуйтe (uitspraak zdrazvoetje), ik kwam hier pas een na een week achter en die Russen werden er laat ik maar zeggen niet minder chagrijnig van.
- Laat je niet teveel afschrikken door de waarschuwingen in de informatiebrief. Natuurlijk zal het wel eens gebeuren dat iemand word bestolen of in contact komt met een corrupte agent of mot krijgt met de plaatselijke bevolking en ik zeg ook zeker niet dat je niet voorzichtig moet zijn, zeker in je eentje. Uit mijn ervaring kan ik in ieder geval zeggen dat ik me in deze 2 weken niet bedreigd hebt gevoeld en nergens hele ongure types heb gezien. Oke behalve dan bij de voetbalwedstrijd maar goed dat is nou eenmaal zo. Zolang je geen problemen zoekt (zoals een naar een voetbalwedstrijd gaan) ben je in Sint-Petersburg minstens net zo veilig als elke andere grote Europese stad.
- Het appartement zit een aardig eind weg van het centrum waar het echte nachtleven is. De metro gaat meestal al vroeg dicht, zo rond 2400 uur. Dat is natuurlijk geen tijd om te stoppen voor een echt feestbeest. Na deze tijd kan je natuurlijk ook de taxi nemen, of lopen wat ik eenmaal gedaan had (kan zoals ik ervaren had hartstikke gezellig zijn, maar het is nogal slopend met wat alcohol in je benen en iemand moet de weg weten). Dan is er wel nog een probleem, het appartement bevind zich op een eiland dus je kan er alleen naar toe via de bruggen (of dus de metro). Deze bruggen gaan (de tijden verschillen per brug) rond 0200 uur omhoog. Dan rond 0300 uur weer omlaag en weer om 0330 uur omhoog. Dan gaan ze pas om 0500 uur omlaag. Als de bruggen omhoog zijn is er geen enkele redelijke manier om aan de overkant te komen. Ik zou niet gokken om tussen 0300 en 0330 over te steken als je niet precies de tijden weet. Wat wel mijn advies is, is om ruim voor 0200 eigenlijk terug te gaan als je de volgende dag les hebt. Is het weekend dan kan je lekker door gaan met feesten tot na 0500 en dan is de metro waarschijnlijk ook weer open dus dat is dubbel prettig.
- Voor het vertrek uit Sint-Petersburg (met het vliegtuig) is het toch echt de moeite om ergens een boarding pass uit te printen. Zelf heb ik dit gedaan op Nevsky Prospekt, daar is een chocolade museum en daar is ook een internetcafe. Dit heeft me op het vliegveld een hoop stress gescheeld want het was onwijs druk en er was ook een speciale rij voor mensen die al de boarding pass hadden en die was ook vele malen korter.
 - Laatste tip, als je meer iemand bent die veel feest en wel ziet wat er van dat Russisch komt dan zou ik gewoon niet Russisch gaan leren en gewoon helemaal gaan voor het feesten want dat is en goedkoper en de docentes en medestudenten zitten daar niet op te wachten   als je Russisch wil leren voor de lol (en toch ook wel serieus bezig gaat zijn) of heel serieus is dit een hele erge aanrader.

Dat waren mijn tips en het einde van deze blog. Ik hoop dat het leuk en handig was dit te lezen. Ik heb in ieder geval heel erg genoten en heb onwijs veel plezier gehad met deze cursus en ik kan me haast niet voorstellen dat iemand niet hiervan kan genieten.

Peace out :p,

Brent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten