maandag 6 juni 2011

De laatste dag.....(zaterdag 4 juni 2011)


Ploshad Lenina
De Avrora
Church of the Savior on Spilled Blood














Vandaag de laatste volle dag. Ik ben vroeg opgestaan om zolang mogelijk van de dag te kunnen genieten. Eerst geweest naar het Lenin plein (Ploshad Lenina) waar ook de Finland Station is waar Lenin aan kwam. Behalve dat het een mooi plein is, is er daarna weinig te zien daar. Wel weet ik dat de Avrora cruiser in de buurt ligt. Dus ik ben richting de rivier gelopen zodat ik vanaf daar hopelijk de cruiser kon zien.
En ja hoor niet al te ver vanaf Ploshad Lenina ligt de cruiser, je mag gratis op en in deze cruiser rondlopen wat best leuke ervaring is. Van daaruit ben ik naar de 'Church of the Savior on Spilled Blood', de buitenkant had ik al meerdere keren gezien in deze 2 weken maar ik was wel nieuwsgierig geworden naar de binnenkant. De entree is 250 roebel (6 euro) en ik moet zeggen dat de binnenkant me een beetje tegenviel voor 6 euro (een echte Nederlander let op zijn centjes) zeker vergeleken met de buitenkant. Wel mooi vond ik dat de binnenkant van de 'bollen' ook zijn gemozaiekt wat wel een mooi effect geeft.

Op de Avrora
Binnenkant van de Savio
Daarna in de Kazan Cathedral geweest hier kon ik wel gratis in en dit was ook een stuk indrukwekkender (van de binnenkant) dan de Church of the Savior on Spilled Blood dat eigenlijk 'de kerk' van St. Petersburg is. Toegegeven de kerk van Spilled Blood is wel een typische Orthodoxe kerk en dat geeft natuurlijk een veel betere Russische sfeer, en van de buitenkant is het echt
een schoonheid. Terwijl de Kazan Cathedral van de buitenkant helemaal aangetast is door de smog. Het einde nadert en ook al ga ik pas morgen in de middag weg vind ik eigenlijk al dat mijn tijd in Sint Petersburg erop zit.

Binnenkant Kazan Cathedral

De Kazan Cathedral






     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten