maandag 6 juni 2011

Vertrek dag (5 juni 2011)

Vandaag is het tijd om te gaan helaas. Ik word opgehaald om 1435 bij het appartement dus ik doe het rustig aan en neem alle tijd om wakker te worden want om nog de stad in te gaan is het amper nog waard. Ik heb 's middags samen met Gilles een stuk gelopen dicht bij het appartement. Hierdoor kwamen we nog een Chinees restaurant tegen die we op de eerste dag ook tegenkwamen. We hadden toen beloofd hier nog een keer te gaan eten maar dat was er nooit meer van gekomen, maar nu we er toch langsliepen kunnen we er natuurlijk wel middageten. En achteraf spijt dat we niet eerder hiernaar toe waren gegaan want het eten was zeker niet verkeerd. Daarna was het toch wel opschieten met inpakken want zolang had ik niet meer. Eigenlijk had ik gister al afscheid genomen van Sint-Petersburg, maar nu ik met de taxi naar het vliegveld rijd voel ik toch weer spijt dat ik hier alweer weg ga. Ik heb deze cursus gekozen geheel voor mijn plezier en niet perse omdat ik Russisch moest leren van mijzelf dus dit was gewoon vakantie voor mij. Al moet ik zeggen dat het niet voelde als een vakantie (door al de verplichtingen) heb ik minstens net zoveel plezier gehad als een vakantie. Door diezelfde verplichtingen die ik mijzelf heb opgelegd zoals het volgen van lessen en huiswerk maken ging het meer als een thuis voelen. En ik moet zeggen dat ik na mijn eigen thuis me nog nooit ergens zo thuis heb gevoeld als hier. Ik heb leuke mensen ontmoet zowel binnen als buiten de cursus, mensen waar ik ook nog zeker contact mee ga houden als ik weer (echt) thuis ben. Ik ben hiervoor ook nog nooit ergens voor zo'n lange tijd in mijn eentje ergens heen geweest, dat alleen al maakte dit een te gekke ervaring.

Wacht! Nog niet weg gaan want ik heb ook een lijst met tips voor de mensen die ook deze geweldige cursus willen doen.     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten